Pasen – Vierhouten en meer

Vrijdag 15 april (Goede vrijdag): Garderen 65 km
Camping-kampeerboerderij Meerveld

’s Ochtends werken we nog even en pakken we de spullen in. Rond 15.15 uur stappen we op de fiets. Bij Leusden gaat de route via de Engweg, maar staat een “verboden toegang” bordje, we fietsen dan wel een omweggetje. Aan de andere kant staat het bord ook, maar er loopt ook een wandelroute. We vragen ons af of het echt verboden toegang is, of dat het een manier is van bewoners om verkeer te weren. Begin juni kom ik eraan toe om de gemeente Leusden te mailen met de vragen hoe het zit en hoe je als burger kan herkennen of het al dan niet een officieel verbodsbord is.

Onze route passeert ook de Doortraproute van Putten, waar ik -samen met vrijwilligers- momenteel aan werk. Op een klinkerweg – nog voordat we bij het traject uit de Doortraproute zijn – scheurt een auto ons tegemoet. Dit gedrag is de reden, dat vrijwilligers een onverharde, doch rustige, weg in de route hebben opgenomen, die we dadelijk passeren.

De onverharde Veldhoefweg en Huddingweg blijken meer kuilen te hebben dan ik had verwacht na het contact met de vrijwilligers. Later blijkt dat, ondanks dat de gemeente de weg recent op verzoek keurig heeft geëgaliseerd, deze intussen weer kapot gereden te zijn door het landbouwverkeer. Als ik weken later met mijn collega de route fiets, besluiten we dit deel uit de route te halen.

Het is vandaag onderweg frisser dan verwacht. Vanwege Goede Vrijdag zijn de supermarkten intussen dicht en halen we Chinees in Garderen. We koersen naar de camping waar we afgelopen zomer bij het rustpunt op de camping met mijn nichtje en neefje hebben gepauzeerd en gesmuld van een magnum. Deze was zo goedkoop, dat de eigenaren er waarschijnlijk geld op toeleggen.

De man haalt zijn echtgenote die de digitale betaling op zich mag nemen. Een Française arriveert net na ons met haar 3 kinderen in een camper; ik help met vertalen, omdat de campingeigenaresse geen Frans en vrijwel geen Engels spreekt. De Française spreekt beperkt Engels.

De tafel binnen bij het rustpunt is bezet, dus eten we buiten op de veranda. Een Amsterdamse fietser vraagt ons het een en ander over onze fietsen. Hij was van plan nog verder oostelijk te fietsen en terug te treinen; maar omdat het soms te druk is met fietsen in de trein, fietst hij vanaf hier morgen toch maar terug.

Wij vallen gretig onze afhaalmaaltijd aan, waarna we de tent opzetten. De douche is oké… al had hij warmer gemogen op deze wat frisse dag.

Zaterdag 16 april: Vierhouten 48 km (+avondwandeling 3,5 km)
Camping de Bunders, vanaf 2022 Camping Frusselt

Voordeel van volwassen zijn is dat je zelf bepaalt wat je eet. En de supermarkten waren gisteren bij aankomst gesloten… dus genieten we van een Magnumontbijt.

In Uddel halen we bij de supermarkt een aanvulling op dit ontbijt. Even kijken we bij een Schotse herdenkingsdienst; blijkbaar gebeurt dat nu en niet -of ook- op 4 mei.

Vandaag fietsen we via een ommetje (de kortste fietsroute is 12,5 km) met vooral onverharde paden naar de camping in Vierhouten. Michiels oom en tante hebben hier al zo’n 40 jaar een stacaravan. Onder anderen met Pasen komt de familie in grotere dan wel kleinere getale hier samen. Dit is het laatste jaar van deze traditie; camping De Bunders is overgenomen en de stacaravan zal eind dit jaar moeten verdwijnen.

Het ommetje voelt toch wat zwaarder dan verwacht. Later zie ik dat we ook de Doortraproute van Epe nog hebben aangetikt. In Vierhouten halen we wat blikjes Radler, tortillachips en guacamole om vanavond te delen en cashewnoten als fietsvoer voor morgen.

Rond 14 uur arriveren we. Michiels zusje, oom en tante zijn op de camping, andere familieleden zijn aan het wandelen.We kletsen, zetten de tent op, ruimen de voortent van de stacaravan op, zodat we vanavond met ongeveer 20 personen kunnen eten, en doen de afwas. Michiels tante heeft ook nu weer een groot deel van de gerechten voorbereid.

Na een heerlijke Indische maaltijd, doen wij nog een avondwandelingetje op de pal aan de camping gelegen heide. Het is volle maan. Michiel vraagt zich af of hij daarom wat minder sliep de afgelopen nachten.
We kletsen nog wat met de anderen in de voortent van de caravan en duiken rond half 1 onze tent in.

Michiels zusje waarschuwde al voor het vogelconcert waar we ’s ochtends vroeg op getrakteerd worden.

Zondag 17 april – 1e Paasdag: Putten 31 km
Camping Mariahoeve

Na het ontbijt in de voortent, doe ik de afwas. Michiel is met zijn neef en diens zoontje op de heide. Een aantal familieleden is bezig de geschilderde eieren te verstoppen. Ik ruim de tent op. Met z’n allen gaan we de eieren zoeken; Michiels oom blijft bij de caravan.

Na het afbreken van de tent kletsen we nog met wat familieleden over de fiets en zijn techniek (de riem en remmen) en stappen we op de fiets. Voorafgaande aan het weekend dachten we vandaag huiswaarts te gaan, maar in verband met het heerlijke weer overwegen we nu nog een tussenstop te maken op een camping. Al na een kilometer of tien klappen we de stoeltjes uit om te genieten van het zicht op zandduinen en een Radler. Fietsers passeren al heuvelop klimmend vanaf links.

Vanuit Ermelo bellen we een camping in Putten met de vraag of we welkom zijn; op de site staat dat ze het op prijs stellen vooraf te horen als men van plan is op zondag te arriveren. De vriendelijk klinkende eigenaar vindt het prima. De winkels hier zijn dicht, dus fietsen we via een supermarkt in Harderwijk naar de camping. Voor de avond halen we aardappelsalade en wat groenten als knaagvoer.

De camping oogt fijn en we hebben een rustig plekje bij de paddenpoel, al geeft het gedrag van sommige kampeerders later nog even wat onrust. Bij de camping is een museumboerderij, die we morgen waarschijnlijk gaan bekijken.

Na de tent opgezet te hebben genieten we eerst van een heerlijk warme douche alvorens te eten. We schuiven onze stoeltjes en bordjes eten met de zon mee en zitten op afstand van onze tent.

In de “uutkiek”, een binnenruimte, met glazen pui uitkijkend over de camping, spelen we met een glas drinken erbij nog een potje kwatro.

In de nacht worden we wakker. We snoepen wat cashewnoten en vallen opnieuw in slaap.

Maandag 18 april – 2e Paasdag: huiswaarts 57 km
We slapen uit tot 9.40 uur; dat hebben we zelden bij het kamperen. Deze dagen hebben we de tent mee die we afgelopen najaar voor een mooi prijsje bij een buitensportzaak gekocht hebben. Dit om de tweede tent te vervangen, voor als we met Lente en Sune op pad zijn. Het tentdoek van onze vorige -tweedehands Hilleberg- tent, was gaar. Deze tent heeft zonwerend doek en dat merken we nu dus.

We eten broodjes en spelen een potje “The game”. Als ik naar het toilet ben, komt de paashaas Michiel chocolade eitjes brengen. Een attent gebaar.

Na een ontspannen ochtend stappen we rond het middaguur op de fiets. De museumboerderij bezoeken we niet meer. Wel doen we voor de vrijwilligers wat in de fooienpot. De eigenaar, vanochtend gekleed als paashaas, heeft een colonne kinderen achter zich aan en weet waar hij aan begonnen is.

De route terug is mooi. Ditmaal fietsen we niet alleen via Spakenburg, maar ook door Bunschoten, waar we niet eerder gefietst hebben. In een vogelreservaat tussen Bunschoten en Soest spotten we grutto’s. Ik vraag me af of ik die eerder gezien heb; misschien als kind.

In Den Dolder eten we bij een wat apart gelegen cafetaria op een bedrijventerrein, pal langs het fietspad en het spoor, een softijsje.