Bremen

Dinsdag 3 januari – droog
Ontbijt: brood en fudge in trein
Avond: falafel
Wandelen: 14,22 km

Michiel had ruim een week voor vertrek gelukkig opgemerkt dat we in de trein in Duitsland nog een mondkapje, zelfs een FFP2, moeten dragen. Dat is weer even wennen, nu het in Nederland al lange tijd is opgeheven.

De bus naar het station, die we in gedachten hebben, rijdt niet, dus pakken we de fiets. De trein vertrekt 7.37 uur. In Hengelo en Osnabrück hebben we 30-40 minuten overstaptijd. In Hengelo wandelen we even door het centrum. De trein vanaf Osnabrück lijkt vertraging te hebben; als we dat checken bij het loket, blijken we over drie minuten een eerdere vertraagde trein te kunnen nemen, waardoor we 35 minuten eerder, rond 11.38 uur, in Bremen arriveren.

Vanaf 14 uur kunnen we onze intrek nemen in het appartement dat we gereserveerd hebben. Morgen belooft een regendag te worden dus wandelen we nu via de singel en rivier. In een vintage kleding winkel spreekt de jaren 80 stijl ons niet aan, maar we genieten van koffie en glas punch in de zithoek.

Iets verderop is een tweedehands winkel waar ik wel slaag: 2 jassen, 2 paar schoenen, een broek en sjaal.
Nu begint het ware buitenlandgevoel… de pinautomaat accepteert onze passen niet. De medewerkster suggereert het bij de apotheek verderop te proberen, die ons verwijst naar de bank of supermarkt. De geldautomaat spuugt wel onze kaart, maar geen geld uit. Bij een supermarkt gaat het betalen met onze bankpas goed, maar het extra pinnen niet. We gaan terug naar de kledingzaak en wagen een poging aan de centrumkant van de rivier bij een andere bankautomaat. Het lukt!

Op weg naar het appartement vinden we een nieuwe fles “fietswijn”. Het is rond 15.45 uur als we met de instructie via de mail, met behulp van pincode en cijferslot ons appartement betreden, waar net vier meiden de toegangsdeur van het pand openen met de code.

Rond 17 uur gaan we naar de Ostertorsteinweg, een rustigere variant van de Amsterdamsestraatweg. Minder verkeer, wel allerlei winkeltjes en eettentjes, waaronder kebab, en soms wat hangende groepjes mannen. De vier wijnzaken in deze straat verkopen geen wijn met fietsetiket, al hebben sommigen dat wel verkocht. Wel verkoopt een zaakje “Citroën-wijn” van het merk Ancien.

Na een lekkere falafelwrap strijken we neer in het gezellige Wohnzimmercafé voor een pittig gemberbiertje en een potje “The game”.

Bij Alnatura (de Duitse Ekoplaza), halen we een pak Punsch en wat tandenpoetstabletten. Het centrum is rustig; we houden afstand tot een jongen die ik niet geheel helder vind overkomen; achtervolgt hij ons?

De avond sluiten we af met een potje kwatro in ons appartement (met ditmaal samen tien kwatro’s).

Spellen gedurende de week

Woensdag 4 januari – druilerig met soms droog en soms meer regen. Minder erg dan vooraf verwacht.
Ontbijt: muesli
Avond: gekookt
Wandelen: 12,30 km

In plaats van naar mijn telefoon te grijpen, puzzel ik in een boekje dat al jaren werkloos in ons wijnkistkastje lag.
Na een bak muesli, gaan we rond 11.15 uur weer op verkenning uit en duiken eerst de wijnzaak achter ons appartement in. Ook hier geen fietswijn; maar goed ook.. dat scheelt sjouwwerk.

Vandaag bezoeken we de markthallen met eettentjes en aanliggende Manufaktur winkel met allerlei (duurzame/lokale) producten en de buurt Schnoor met de smalle straatjes.

Aansluitend lopen we door het centrum met het Stadhuis en het Roland standbeeld dat de stedelijke vrijheid symboliseert; beiden zijn uit de vroege 15e eeuw en Unesco Wereld Erfgoed. De sprookjesachtige Böttcherstraße, waar we nog wat – niet toeristische – postkaarten kopen, volgt.

Aan andere kant van de singel drinken we wat bij Greta’s.

Terug in het oude centrum slaag ik niet bij de tweedehandskledingzaak Oxfam. Pas nu komen we de eigenlijke Bremer stadsmuzikanten aan de zijkant van het Raadhuis tegen.

En natuurlijk zien we de Bremer stadsmuzikanten in allerlei varianten

Onder meer de kelder onder het Rathaus en de Sögestraße (Varkensstraat)

Inmiddels is het donker en zijn de lichtprojecties weer gestart. In het kader van de hoge energieprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, projecteert men dit jaar een uur korter. Gisterenavond zagen we het verlichte “Landgericht” al, vanavond ook alle andere verlichte panden, behalve de projectie bij Schnoor.

Rond 18.30 uur zijn we terug bij het appartement en maken we een lekker maaltje, puzzelen en genieten we weer voor het slapen gaan van een douche.
Michiel valt in slaap. Ik bekijk nog wat informatie over Bremen voor morgen en ga half 1 slapen.

Donderdag 5 januari
Ontbijt: tomaat- omelet, aardappelsalade, crackers
Avond: Sushi; banaan met chocolade
Wandelen: 14,10 km

Rond half acht ben ik al wakker, maar ik blijf nog liggen; ik wil Michiel niet wakker maken.

Een straatje in Bremen dat genoemd werd, in de buurt van ons appartement ligt, en dat we nog niet gezien hebben, is Fedelhören. Ik kwam er gisterenavond achter dat daar een Oekraïens restaurant is, wat me nieuwsgierig maakt. Op het informatiebord staat dat het vrijdag en zaterdag geopend is, op de website staat dat het nu ook op donderdagen geopend is. Als we ’s avonds opnieuw passeren, blijkt dat het inderdaad open is én dat dat nu ook op het informatiebord staat.

We duiken weer een tweedehands winkel in, waar ik een lichtgewicht sportbroek koop. Het blijkt van een merk dat in de golfwereld gedragen wordt. Een andere broek, die mooi staat maar net wat krap zit, laat ik hangen. Bovendien vind ik de prijs voor een tweedehands H&M broek wat hoog.

Het is leuk om door de buurtjes te wandelen. Vaak met mooie panden, soms muurschilderingen en regelmatig graffiti van bewonderenswaardige maar soms ook lelijke kwaliteit. Aan de Hamburgerstraße 13 lopen we tegen een leuk koffietentje zonder naam aan; het staat ook niet op maps.
Een tijd later kom ik er thuis achter dat het wel op de kaart staat en Kaffeepause heet.

Via het stadion van Werder Bremen en de rivier slingeren we terug richting de Ostertorsteinweg. Opnieuw komen we een tweedehands kledingzaak tegen waar ik 2 colberts en een truitje koop.
Het is sinds kort dat ik soms naar tweedehandskleding kijk en slaag; mits het enigszins overzichtelijk en gesorteerd is, anders vind ik het moeilijk zoeken.

We wandelen nog wat trappen op in het Lagerhuis; een gebouw in een zijstraat van de Osterstraße waar wat cultuurgerelateerde kantoortjes in gehuisvest zijn, aldus de bordjes.
We gaan niet meer naar binnen bij “Cupcakes”, een koffietentje dat we, op basis van reviews, als mogelijk leuk tentje in het achterhoofd hadden.

Rond 16.30 uur zijn we terug. We warmen de punsch op; heerlijk voor in de winterperiode. Iets dat we in Nederland niet of amper kennen.

We besluiten Sushi te gaan eten. Een dessert willen we elders doen, echter vinden we niet iets dat ons aanspreekt. Op de terugweg zien we alsnog de klokken in de Böttcherstraße; zie de eerder foto’s van deze straat. Omdat we geen dessert op hebben, maken we, eenmaal terug in het appartement, banaan met chocolade in de oven en spelen nog wat potjes Punto.

Een dergelijke tekst bij een horecagelegenheid hebben we al eerder gezien.

Steun aan de Iraniërs naar aanleiding van de dappere protesten sinds dit najaar.

Vrijdag 6 januari
Ontbijt: muesli
Middag: Mezze/Ghanees
Avond trein: broodjes, fruit, chocola
Wandelen: 15,45 km

Vandaag staat de wekker; uiterlijk 10 uur moeten we uitchecken.

Als ik in het souterrain gescheiden afval wegbreng, is daar de eigenaresse. We mogen onze bagage onder de trap laten staan; dus hoeven we niet, zoals we van plan waren, een kluisje op het station te regelen.

Bij het informatiepunt regelen we tickets voor een bezoek aan het Rathaus. Vanochtend blijkt er geen rondleiding te zijn. Om 16 uur is de Engelstalige tour van een uur. Dat is wel haalbaar; we hebben vervolgens nog voldoende tijd om onze bagage op te pikken en de trein van 17.48 uur te halen.

Vandaag willen we het park, een grote groene long, ten noorden van het station bekijken. Het is er rustig.
Een eekhoorn springt vederlicht van tak naar tak, van boom naar boom. Prachtig om te zien; ik blijf het mooie beestjes vinden.

In Findorff vinden we uiteindelijk geen leuke koffiestop. De eigenaar van het leuk ogende tentje Villa Kunterbunt is in gesprek met iemand. Hij zegt dat hij vanaf morgen weer geopend is. Als ik zeg dat we dan een ander cafeetje en toilet zullen zoeken, geeft hij aan dat we wel het toilet mogen gebruiken. Als we hiervoor willen betalen, mag dat niet.

Het blijkt dat sommige zaakjes tijdens deze winterperiode hun tent sluiten om een aantal weken tot een maand vakantie te houden. Soms zie je ook winkeltjes die overdag een paar uur dicht gaan.

In het centrum halen we bij de Lidl proviand voor de terugweg.
Om half drie zijn we bij de markthallen waar allerlei tentjes uit verschillende werelddelen een lekker bord eten voor een leuke prijs verkopen. Michiel bestelt een bord Mezze en ik Ghanees.

De dame die de rondleiding in het Rathaus begeleidt, vertelt vrij veel. Ik vind dit soort dingen al sneller vermoeiend in een vreemde taal en Michiel vindt haar Engels niet altijd makkelijk te verstaan. We zien slechts twee zalen. De ene zaal is 500 jaar ouder dan de andere.
Ze vertelt onder meer over bijeenkomsten in het verre verleden met alleen mannen; hun partners (vrouwen) mochten in een andere zaal verblijven. Toen Angela Merkel als eerste vrouwelijke premier werd uitgenodigd, moest de procedure worden aangepast; een vrouw tussen de mannen. In de vrouwenruimte zou juist haar man tussen de vrouwen moeten verblijven. Hoe dat zou gaan lopen, daar was men vooraf ook flink mee bezig… het werd een anticlimax, want haar man kwam uiteindelijk niet opdagen.

De terugreis verloopt soepel. In zowel Osnabrück als Hengelo hebben we een overstap van ongeveer een half uur. Op station Osnabrück willen we op een bankje naast een ander bankje gaan zitten… de stank jaagt ons weg. Het is de geur van de tassen op het bankje, waarschijnlijk van een zwerver die even verderop staat. Elders vinden we een bankje in een frissere omgeving en maken we nog een aantal puzzels.

’s Avonds rond 22.45 uur staan we weer in Utrecht.