Langste dag – vestingstadjes route – 21 juni

Dinsdag 21 juni 2016

Ik houd van de seizoenen. Wel kijk ik uit naar de dagen dat het langer licht is en al vaker speel ik met het idee iets bijzonders te doen op de langste dag, om er zo extra van te genieten.

Zo ontstaat het idee om samen van zonsopgang tot zonsondergang samen te gaan fietsen.

Michiel besluit een route uit te zetten langs 15 vestingstadjes. Het wordt een route van 230 km. De racefiets heb ik nu 3 maanden en ik heb er 3 ritten van ongeveer 40-70 km op gereden.

Net voor de wekker, die half 5 staat, word ik wakker. Heb licht geslapen; dat heb ik als ik weet dat we vroeg willen opstaan. Michiel heeft een matige nacht gehad en een deel wakker gelegen. Rond 5.25 uur, 10 minuten na zonsopgang zitten we op de fiets. Vandaag zijn de straten voor ons alleen, of beter gezegd niet vandaag, maar in ieder geval dit uur. Althans….dat verwachten we, maar aan het eind van de straat, onder de spoorbrug blijkt dit een illusie. Hier zijn al 3 fietsers; het lijken geen heldere types; of ze naar hun werk gaan of een nacht doorgehaald hebben weten we niet. Via Lombok, Leidsche Rijn fietsen we naar het eerste vestingstadje, maar niet voordat we, reeds na 5 km, de lekke achterband -, veroorzaakt door glas-, van mij vervangen naast een supermarkt Jumbo. Het zou logischer geweest zijn als dit het geval was in Leerdam; de stad van het glas. Later op de dag zal dat nog eens gebeuren en plakken we de band bij een concurrent van de Jumbo. Voor Montfoort rijden we eerst nog parallel aan de N-weg, waarbij onze droom om even als enige wakker te zijn, ontkracht wordt; velen zitten al in de auto, vermoedelijk met bestemming “werk”.  De rest van de route wordt het goed gemaakt via leuke rustige slingerende weggetjes.

Vanuit Montfoort vervolgen we onze tocht naar Oudewater, Schoonhoven. Daar steken we voor de eerste keer vandaag over met het pontje voor € 1,40, naar Nieuwpoort. We halen 4 kwarkbollen bij de bakker. Het is boffen voor ons, bij de bakker staat een bord “dinsdag brooddag”….komt ons dat goed uit;-). Benieuwd wat de bakkerij op de andere dagen te bieden heeft. De bakker denkt dat hij voor een rondje van 230 km een jaar moet uittrekken; overdrijven is ook een vak.
In de buurt van Leerdam zien we een bordje naar http://www.kampeerbosje.nl/ Thuis eens opzoeken, want het lijkt een leuk verstopte rustige camping.
Er fietsen ook veel scholieren; die maken ons duidelijk hoe breed een weg is, door lekker naast elkaar te fietsen. In elk plaatsje vandaag maken we fotoshots. Meestal zijn er nog wel oude elementen van de vestingmuur, stadhuis en oude straatjes met keien. Ook de SRV-wagen heeft in deze regio nog bestaansrecht; vermoedelijk is dat te danken aan de oudere bevolking die misschien niet zo webshoppen houdt? We zien mooie oude huisjes en boerderijen. De wind is zwak, in het begin hadden we deze licht tegen. Bij aanvang van de tocht was er nog wat blauwe lucht, maar de rest van de dag maakt dat plaats voor bewolking en soms miezerregen.

Michiel vindt Leerdam als glasstad prima, als het maar niet op straat ligt. In een eerder dorpje zag ik al een touwmuseum. En Schoonhoven is de Zilverstad. Kortom, oude ambachten voldoende op deze route. We fietsen langs Fort Asperen, net buiten het dorpje. Asperen zelf heeft ook nog een verdedigingswal. Michiel geniet van een haring en ik vul de waterflessen bij het gemeentehuis. We fietsen door naar Heukelum; hier moeten we aan een bel trekken als we met het pontje willen. De kapitein verbijft een half jaar op de camping aan de overkant, aan het watertje. De ware schipper, met pet en al, settelt zich op een hoge stoel, alsof hij op een tennisveld zicht moet houden. Voor €2 worden we overgezet. We zijn het straatje nog niet uit en we stuiten op een leuk kraampje langs de weg, waar we geld in de pot doen in ruil voor een doos flink rode aardbeien die ons,  toe lijkt te lachen.

In Gorinchem willen we met het pontje naar Woudrichem. Deze gaat 1x per uur en is 10 minuten geleden vertrokken. Daarom gaan we hier een terrasje pakken i.p.v. in Woudrichem. Michiel geniet van een carrotcake en ik van een appelframbozen crumble.  Op de veerpont  (€4 ) verorberen we vervolgens de hele doos aardbeien.  Dit stukje is wat langer varen dan de vorige 2 pontjes. Als we aanmeren bij Woudrichem hebben we hier nog geen plaatsnaambord gezien, dus ditmaal nemen we een foto als we de vesting uitrijden. In Woudrichem is een filmopname met o.a. een politiescene. Michiel herkent de acteur die voor oom agent speelt. Hij speelt zijn rol nogal overdreven, zoals in films van verder terug in de vorige eeuw gebeurde. Het zal wel bij de Nederlandse film horen.
Jaren later horen we dat het Tygo Gernandt is, die Ken speelt in de serie Dokter Tinus.

Onderweg gebruiken we de tape uit het EHBO setje om de GPS houder van Michiel vast te zetten. Al slingerend via de verdedigingslinie die om Heusden ligt, fietsen we dit plaatsje in.  Het weer is wat dreigend, met donkere luchten, soms miezert het.

Na Heusden stappen we op een gratis pontje. We gaan op weg naar Zaltbommel. Donkere luchten en een snelle sanitaire stop langs de weg. Van Zaltbommel hebben we vooraf niet echt een beeld. Het is wel een leuk oud stadje. We hebben trek gekregen en vinden hier een Bakker Bart. Ben benieuwd waar Michiel mee naar buiten komt. Dat is voor ieder een lekker pizza- en kaasbroodje en een verse jus. In eerste instantie eten we buiten, maar als het wat gaat regenen, verhuizen we naar binnen. Soms zijn de wegen saai, dan weer leuk en lieflijk.

We fietsen door naar Tiel, het dorp van Flipje van de kersen. Vervolgens  Buren, de stad van Oranje. Er zijn leuke weggetjes. Bij een pannenkoekenhuis in Buren vult Michiel de bidons.

Bij het bordje Culemborg eten we een paar mueslirepen. In het stadje is kermis. Het miezert en gaan door. Er zijn wat wegafzettingen langs de dijk. De eerste passeren we door de fiets op te tillen en een stukje te lopen. Bij de 2e wordt gewerkt en mogen we niet langs. We moeten een stukje terug en de omleiding volgen. Michiel valt kort erna, als het uitklikken uit zijn pedalen niet vlot gaat. Vermoedelijk veroorzaakt door het lopen door het zand. Zonder kleerscheuren komt hij er vanaf.  Wel is de achterkant van zijn schoen kapot, maar dat staat hier los van, dat is pure slijtage. We knippen een stuk van de schoen dat in de weg zit af. Bij Beusichem nemen we pontje 5, hier varen we voor €1,60 over.

Wijk bij Duurstede is ook een leuk stadje. Ik lust nog wel wat en haal bij de Albert Heijn  stokbrood, eiersalade en 2 flessen verse sap. Helaas is hier mijn voorband lek die Michiel wisselt; gelukkig had ik vanochtend tijdens het wisselen van de band, de lekke alvast geplakt. Het is weer bij een supermarkt, weer door glas. Vermoedelijk veroorzaakt de regen van gisteren en vandaag dat vuil en glas aan de banden blijft plakken. In een bushokje – wel handig nu het miezert- eten we en stappen dan weer op, terug richting Utrecht. Onderweg volgt nog een plaspauze en ik smeer nog wat uierzalf vanwege zadelpijn.

Om 22.30 uur zijn we terug. Net na zonsondergang, maar het is nog licht. We spuiten direct de fietsen even af.

We zijn  18 uur op pad geweest, met 230 km in de benen. Het is een ontspannen, afwisselende tocht en dag.