Gelderland met A&W

Al jaren fietsen we samen met A en W met enige regelmaat een (mid)dagtochtje. Ditmaal gaan we een lang weekend fietsen en kamperen.

Vrijdag 17 juli
In de middag stappen we op de fiets, doen nog een ommetje langs de supermarkt in Uddel en arriveren rond etenstijd op camping Wildzoom in Uddel, waar A en W al geïnstalleerd zijn en aan de chips zitten; hun traditie na een fietsdag.
Toch is er ook nog ruimte voor een pastasalade, met voor ieder een eigen bakje -kortom Coronaproof- dat wij meegenomen hebben.

Zaterdag 18 juli
Vandaag fietsen we verder bij prima fietsweer. Iemand die ons tegemoet komt, roept iets dat we niet verstaan. Is het iets over zwijnen?
Een stuk verder zien we ineens links van ons een grote zwijnenfamilie met kleintjes.

In het deel na de Veluwe volgen 3 pontjes. Direct bij Rheden over de IJssel, later bij Pannerden over het Pannerdensch Kanaal, en bij Doornenburg over de Waal richting Millingen aan de Rijn. De laatste bij Millingen aan den Rijn (waar de rivier nog Boven-Rijn heet), vraagt de schipper verder in te schikken, zodat alle fietsers en wandelaars mee kunnen….niet geheel Coronaproof.

Onderweg, in Beek, doen A en W boodschappen voor de kaasfondue. Ik spreek een fitte senior (tachtiger?) die nog regelmatig op de racefiets zit. Een korte klim via de Oude Holleweg, de steilste buiten Limburg, volgt en valt enorm mee. Michiel wilde deze erg graag opnemen in de route van vandaag.

Het sanitair op de gemoedelijke camping is wat beperkt en krap in Coronatijd, maar toch nog prima te doen. We bereiden een heerlijke kaasfondue; A en W doen dit vaker, voor ons is het de eerste keer kaasfondue op een camping. Met per stel een pannetje kaassaus, groenten en stokbrood lukt ook dit weer Coronaproof.

De grens met Duitsland is om de hoek, als je de weg waar de camping aan ligt, met aan weerszijden een camping, volgt ga je de grens ongemerkt over. De camping heet dan ook niet voor niets het Smokkelpad.

Zondag 19 juli
Vrijdagavond hebben we o.a. kruidkoek gekocht, dat nu al twee dagen onderdeel uitmaakt van ons ontbijt. Eigenlijk eten we dit normaliter zelden. A en W krijgen een vreemde indruk van onze ontbijtgewoontes, die er meestal anders uitzien.
Vaak eten we tijdens een fietsvakantie ’s ochtends brood, soms yoghurt met een combinatie van bijvoorbeeld (krokante) muesli, fruit en noten.

Na met moeite weer de zonnebrandcrème gesmeerd te hebben – de babyvariant is nogal dik en moeilijk uitsmeerbaar, vertrekken we. Uiteraard niet zonder ook een stukje Duitsland mee te pakken. Terug in Nederland gaan we over een oude spoorbaan.

Tussen Malden en Wychen is een mooi bos- en vennengebied; we hadden verwacht dat we ten westen van het Maas-Waalkanaal al in de rivierpolder terecht zouden komen.

Onze oudste fietster of is het fietsster A houdt er op één van de dijken -tegen een straf windje in- een flink tempo op na. We moeten ons best doen in haar wiel te blijven. Dat doet ze zelden constateert W; alleen met anderen erbij.

Een pontje zet ons over de Nederrijn.

Al eerder vertelden A en W enthousiast over een leuk fietscafé De Proloog in Amerongen. En inderdaad is dit een leuke plek, met prima en betaalbare versnaperingen.

Hierna scheiden onze wegen om huiswaarts te gaan. Onverwacht brengen we in Odijk een bezoekje aan oud-collega Silvia en Leo.

Het was een heerlijk weekend met prima weer en net voor de bui zijn we weer thuis.