Warmshowers

Warmshowers is een wereldwijd netwerk van fietsliefhebbers die het leuk vinden andere fietsers in huis te ontvangen dan wel tijdens de reis bij andere fietsers te logeren. Op reis geeft het een extra dimensie, omdat je een extra inkijkje in de cultuur krijgt. En als we fietsers ontvangen geeft het ons ook een beetje een vakantiegevoel.
Bij wie wij van de gastvrijheid hebben mogen genieten, is terug te lezen in de diverse verslagen. Op deze pagina een overzicht van de mensen die we ontvangen hebben.

UTRECHT, BESSEMERLAAN

2023

Matt Davidson
Verenigde Staten
Onze aanbeveling

Hij heeft een fietsreis van 3 weken gedaan, waarvan één week met zijn vrouw en een bevriend stel een georganiseerde fietsreis van Haarlem naar Brussel. En vervolgens op zijn eigen fiets vanuit Frankrijk via de Maas naar Nederland.
We konden Matt niet hosten op de vrijdagavond die hij vroeg. Zaterdag is hij komen lunchen en hebben we de stad bekeken. Zowel toeristische trekpleisters (7 steegjes, De Dom en Oude Gracht), als fietsgerelateerde zaken (Daphne Schippersbrug en grootste fietsenstalling).
We appten zijn host of Matt vanavond eventueel 18 i.p.v. 17 uur kon komen en dat we hen waarschijnlijk kenden van Gluren bij de Buren op hun woonboot 4 jaar geleden. Dit resulteerde in een uitnodiging dat we ook bij hen mochten komen eten .
Tijdens de stadstour ontstond het idee om de zondagavond, ook samen met zijn vrouw, te gaan eten bij Sarban, de Afghaan, in een werfkelder.

Murat Kiliç
Turkije

Zijn aanbeveling en onze aanbeveling.
Fietst een week door Nederland via o.a. familie en vrienden op een geleende fiets van een vriend.

Peter Sincock
Engeland

Zijn aanbeveling en onze aanbeveling.
Doet nu 3 weken een sponsortocht door Engeland en Nederland voor 2 organisaties. Had 15 jaar niet gefietst. Combineert de tocht met het bezoeken van voetbalstadions en gaat nog naar Ajaxwedstrijd in Arena.

2022
Jannis Streun
Duitsland (Aachen)

Zijn aanbeveling en onze aanbeveling

Jannis, 19 jaar, fietst nu na het voltooien van zijn middelbare school, ongeveer een maand door Nederland in het kader van een scholarship van Zis-Reisen over fietsen in Nederland (zelf het onderwerp bedacht en ingediend). Daarbij heeft hij contact met Dutch Cycling Embassy, Fietsersbond landelijk bureau (met oud-collega Wim) bureau en lokale afdelingen (o.a. Laurent in Maastricht) en het ministerie. Hij heeft twee keer een nacht bij ons gelogeerd.
Jannis heeft op school twee jaar Nederlands gehad en we communiceren deels in het Nederlands, zodat hij het in praktijk kan brengen (en mogelijk zijn moeder kan verslaan die de Nederlandse taal ook een beetje beheerst).
Zondag fietsen we via de Dafne Schippersbrug en de bewaakte fietsenstalling in de stad, naar Houten vanwege de fietsinfrastructuur aldaar. En we pakken een aantal monumenten van Open Monumentendag mee; kasteel Heemstede bij Houten en Fort Vechten bij Bunnik.

2022
Sylvie
Frankrijk (Nantes)

Als ik met Jannis een stukje meefiets richting Amsterdam en vanaf Maarssen terug fiets via de Amsterdamsestraatweg kom ik Sylvie, 43 jaar, tegen. Zij is begin september in Trondheim (Noorwegen) gestart. We raken aan de praat over reizen en baankeuzes. Ze noemt Warmshowers, maar blijkt geen lid te zijn. Ik nodig haar uit voor kopje koffie. We kletsen en hebben later nog wat app contact.

2021
Katharina Lorenz
Engeland

Haar aanbeveling en onze aanbeveling

Eerste warmshowergast sinds uitbraak Covid-19

Katharina fietst terug van Berlijn naar Engeland waar ze woont met haar man. Zij heeft een aantal jaar in Duitsland gewerkt.

2021
Laurent Vuichar, Karin en Nelio
Zwitserland

Hun aanbeveling en onze aanbeveling

Laurent vroeg of zij gedurende drie weken hun auto bij ons konden parkeren. Het is gratis, dus dat kan. Echter bij een periode van drie weken heb je kans op vragen uit de buurt. Bij iemand op het erf is het waarschijnlijk veiliger. Ik heb globaal gekeken en suggereer ze een andere Warmshowershost in regio Utrecht. Later vraag ik hen naar hun reis en blijken ze daar inderdaad hun auto geparkeerd te hebben.
Op de dag dat ze naar Utrecht fietsen, hebben we een spontane actie: we fietsen hen tegemoet en gaan naar het Regthuys in Breukelen waar ze aan het eten zijn. Samen fietsen we naar Utrecht naar het Eye Hotel dat ze gereserveerd hebben en pakken samen nog een terrasje.

2020
Maart
Damien Galand-Pottier en Solenn

Hun aanbeveling en onze aanbeveling

Zij zijn net gestart met een reis van drie maanden richting Scandinavië. Helaas komt vijf dagen nadat ze bij ons geweest zijn een eind aan dit avontuur in verband met de Corona ontwikkelingen en gaan ze huiswaarts.

Meg Holmes
UK (Newcastle)

Haar aanbeveling en onze aanbeveling

Is per veerpont gereisd voor een lang weekend fietsen; kunnen wij ook eens doen.

Max Klawonn en Anton
Duitsland

Onze aanbeveling

Jongens gingen samen nog ommetje ’s avonds; wilden waarschijnlijk even op zichzelf zijn.

Augustus
Vasilisa Sorochynska (Lana), Constantin, Platon (19 maanden oud)
Oekraïne

Hun aanbeveling en onze aanbeveling

Op weg naar huis vanaf het station, zien we hen bij de Albert Heijn aan de Amsterdamsestraatweg staan, waar bier voor ons wordt gehaald. We verwachten hen al, dus een bepakte fiets met fietsaanhanger voor de kleine, valt direct op. We eten gezellig buiten; ook wel praktisch met de peuter die lekker mag knoeien. Al letten de ouders goed op hem dat hij niets beschadigd.
Zij is architect: https://blitz-project.com/
De foto van Lana en Constantin hebben we van hun profiel op Warmshowers gehaald.

Jean Luc Bélisle et Marjolaine Hamel
Canada

Andrea Arlotta en Cecilia

Juni
Alison van Dusen
Verenigde Staten

Haar aanbeveling en onze aanbeveling

Woont in natuurparken als beheerder.

Félix Escalante
Peru

Had een zakje koffie voor ons mee van zijn eigen bedrijfje.

Susanna Flecken met vriendin Veronika
Duitsland

Hun aanbeveling

Oğuz & Büşra
Turkije

Hun aanbeveling en onze aanbeveling

Zij is gek van spellen. De spellenkast bevalt haar wel… zie je wel dat het geen punt is om veel spellen te hebben. In Utrecht koopt ze bij één van de spellen-speciaalzaken nog een aantal minispellen.
In 2019 vraagt ze of we Oğuz voor zijn verjaardag een kaartje willen sturen. We sturen hem bloemzaadjes en een zelfontworpen magneetkaartje die binnenkort meegaat op onze reis om onderweg uit te delen.

Charlotte Valois en Alain

14/15 April
Amir Dudkanloy Milan
Iran

Onze aanbeveling (verwijst naar zijn vorige profiel, welke hij heeft vervangen door een nieuw profiel) en zijn aanbeveling.

Amir is 8 maanden onderweg. Hij is in Iran gestart en naar Turkije (Istanbul) gefietst. Daar heeft hij zijn fiets achtergelaten en is teruggevlogen om een Visum voor Europa te bemachtigen. Hij kan 6 maanden in Europa fietsen met zijn visum.
Amir bereidde een door hem zelf verzonnen gerecht (op basis van een Spaanse tortilla), door mij Bicycle Wheel genoemd. De ochtend erna laat ik hem nog wat van Utrecht zien, waaronder Molen de Ster.

Bicycle Wheel

1. Dag tevoren deeg maken – water en bloem mengen – en bij kamertemperatuur met droge theedoek laten staan.
    2. Dag zelf:
      Tortilla maken: bolletjes deeg uitrollen (ter grootte van koekenpan) en met bloem bestuiven tegen plakken.
      – Vulling: met de hand mixen:

• aardappelen in schil koken, daarna schillen en raspen (6 grote)
        • ui raspen (2)
        • eieren toevoegen (3)
        • kerrie, zout, peper toevoegen
    1. Pan verhitten, geen olie erin.
      Plat brood, vulling erop, plat brood erover. Zijkanten dicht maken (zoals bij bladerdeeg). Zorgen dat het niet plakt, anders krijg je het niet van de pan af. Beide kanten bakken.

18/19 April
Angelo Mullaliu

Zijn aanbeveling en onze aanbeveling

Angelo is vanuit Lille komen fietsen waar hij verblijft in verband met zijn PhD.
’s Avonds laten we hem de stad zien, waaronder de zeven steegjes.

19 Juli
Mathieu en Baraa Rajab Basha
Frankrijk en Duitsland

Onze aanbeveling

Zij waren elkaar onderweg een keer tegen gekomen en zijn nu samen op pad.
We konden hen aanvankelijk niet hosten (later wel, maar toen bleek dat ze inmiddels al een camping hadden geregeld), maar zijn wel samen met hen de stad in geweest, o.a. naar Syr (omdat Baraa uit Syrië komt). Onderweg is Baraa nog gevallen; hij heeft een blauw oog (zie het ijs op de foto’s).

2016
Elliot Phillips en Jake
UK

Onze aanbeveling

Zij maakten een wonderful trifle en een Engels ontbijt.
De wonderful trifle bestond uit: custard pudding, sterke drank (whisky), vruchten en slagroom.
Een van de foto’s is gemaakt in de fietsenstalling ‘Utrecht Zadelstraat’. De groepsfoto is van Elliot, die hij gebruikt op zijn profiel.

UTRECHT, EGELANTIERSTRAAT

2015
Mari Delol

Haar aanbeveling en mijn aanbeveling

Zij is 28 jaar. Ze heeft een Vietnamese moeder die in Thailand is opgegroeid en een Frans-Spaanse vader.

2015
April
Daniel Cozzolino

Zijn aanbeveling en mijn aanbeveling

Ontmoet bij Hilde en Tos. Hij heeft niet bij ons overnacht. Wel schreef hij een review over ons.

2014
Se Woong Kong
Korea

Zijn aanbeveling onze mijn aanbeveling

Hij is 27 jaar. Een rustige jongen.

2014
16 juni
Tariq Ademen
Zweden

Zijn aanbeveling en mijn aanbeveling

Hij is 21 jaar en heeft een Irakees Jordaanse achtergrond.

Han Gyeol Kim
Zuid- Korea

Zijn aanbeveling en mijn aanbeveling

Han studeerde natuur/alternatieve geneeskunde. Hij liet één van zijn medische toepassingen zien door iets met wierook op mijn buik te doen.

30 juli
Minkoo Cho
Zuid-Korea

Zijn aanbeveling

Gegeten in park. Rustige jongen.

15 juli
Damian. Hij lijkt geen lid meer van Warmshowers te zijn.
Canada

Zijn aanbeveling

Damian is 34 jaar. Als ik het goed onthouden heb is hij in zijn vrije tijd bezig met bijen (imker).

Elie Cazzadori

Zijn aanbeveling

Heeft niet gelogeerd omdat hij intussen al een ander adres had. Hebben anderhalf uur met elkaar gesproken. https://www.facebook.com/OneGearOneGoal.

25 Mei
Hilary
Verenigde Staten (Seattle)

We zijn naar de stad geweest. Ze was benieuwd naar de Universiteit. Verder langs onder meer de Winkel van Sinkel, de Domtuin, een openbare stadstuin (met de reisspreuk) en langs de grachten.

30 september
Roy en Yami
UK en Panama

Ze zijn lid van warmshowers, maar ik heb ze op straat ontmoet langs de grachten. Ik was benieuwd naar de bepakte fietsers waarvan ik het idee had dat ze niet uit Nederland kwamen. Op dat moment waren ze op zoek naar een overnachtingsplek. Ik vertelde ze dat ik warmshowerlid ben en ze van harte welkom waren. Enige is dat ik een afspraak had (meen in de bibliotheek). Anderhalf uur later hebben we afgesproken elkaar weer te treffen en naar mijn huis te gaan.
Zie ook verslag en fotokaart van zijn site.

19 juli
Beth (geen warmshower meer)
Nieuw-Zeeland (toen UK)

Haar aanbeveling

Zij verbleef in de UK voor werk of studie en is vanaf daar gaan fietsen.

18 juli
Ed Sobin
Verenigde Staten (New York)

3 juli
Maki
Japan (later Frankrijk)

Haar aanbeveling en mijn aanbeveling

12 juni
Alex (geen warmshowerlid meer)
UK

SOEST

2010
augustus
Jérémie Blais en Isaac
Canada en Zweden

Zijn aanbeveling

Zij kwamen vrijdag; normaliter is dat een vrije dag voor me, maar vandaag wilde ik nog dingen afronden, alvorens 2 weken vakantie te hebben. Ze kwamen met een tas vol eten en drie flessen wijn aan.
Ze vroegen naar mijn vakantieplannen. Die had ik nog niet, naast een afspraak op dinsdag. Zaterdag ben ik een stuk met ze meegefietst via de heide bij Hilversum. Ze vroegen of ik zin had een stuk mee te fietsen. Zij zouden zich tot woensdag nog wel vermaken in Amsterdam. Zo gezegd, zo gedaan, zie hier.